Skąd się wywodzimy?
Nazwa Zakonu i korzenie charyzmatu karmelitańskiego sięgają czasów i działalności św. Eliasza proroka, który na Górze Karmel życiem oddanym modlitwie i walce z kultem bożków głosił chwałę Boga Jedynego. W ciągu wieków groty Karmelu zamieszkiwali liczni pustelnicy — uczniowie i naśladowcy Proroka. Na przełomie XII-XIII wieku zwrócili się oni do Kościoła z prośbą o zatwierdzenie wypracowanego przez nich stylu życia, oddanego kontemplacji i naśladowaniu Chrystusa w głębokiej więzi z Jego Matką Maryją, którą czcili jako swoją Królową i nazywali Siostrą.
Szkaplerz karmelitański
W wyniku podbojów muzułmańskich eremici opuścili Górę Karmel i udali się do Europy. Tutaj papież nadał im status zakonu żebraczego i dołączył do pierwotnej kontemplacji misję apostolską. Wobec poważnych trudności związanych z rozwojem Zakonu na gruncie europejskim, św. Szymon Stock, ówczesny przełożony generalny, zwrócił się po ratunek do Królowej i Matki Karmelu, i otrzymał odpowiedź w postaci tzw. wizji szkaplerznej. Maryja zapewniła go o swej opiece nad Zakonem i nad każdym, kto będzie nosił ze czcią Jej Szkaplerz. Powiedziała: to będzie dla ciebie i dla wszystkich karmelitów przywilejem, kto w tym szkaplerzu umrze, nie zazna ognia piekielnego. To objawienie z 16 lipca 1251 roku stało się momentem zwrotnym w dziejach Zakonu, który nie tylko się ostał, ale w krótkim czasie, bo jeszcze za rządów św. Szymona, wzmocnił się duchowo i rozwinął, zakładając nowe liczne klasztory.
Karmel reformowany
W XVI wieku w Hiszpanii, pewna mniszka karmelitańska, Teresa od Jezusa, zainspirowana potrzebami Kościoła i pragnieniem intensywnej komunii z Bogiem, a zarazem umacniana nadprzyrodzonym natchnieniem, podejmuje zreformowanie Karmelu. Włącza w to dzieło o. Jana od Krzyża i tak powstają Karmelitanki Bose – klasztor św. Józefa w Avila w 1562 roku i Karmelici Bosi – klasztor w Duruelo w 1568 roku, zwani tak ze względu na gorliwość i życie pełne wyrzeczeń. W krótkim czasie św. Teresa założyła w Hiszpanii 17 klasztorów, w których odżywa ściśle kontemplacyjny ideał życia.
Klasztory te charakteryzuje:
- życie wierne Regule pierwotnej;
- ścisła klauzura (w klasztorach mniszek);
- poświęcenie się cichej modlitwie, w miłosnej kontemplacji tajemnic Chrystusa;
- prostota i radość życia w małych wspólnotach (do 21 sióstr);
- służba Kościołowi poprzez modlitwę, ewangeliczne wyrzeczenie, radykalne ubóstwo, pokutę i pokorę, prowadzące do doskonałej miłości.
Specjalne miejsce w klasztorach reformy ma nabożeństwo do św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Dziewicy. Centrum duchowości terezjańskiej zajmuje tajemnica człowieczeństwa Jezusa Chrystusa, szczególnie Jego życie ukryte i Misterium Paschalne.
Święta Teresa od Jezusa i św. Jan od Krzyża reformatorzy Karmelu i Doktorzy Kościoła są powszechnie znani jako nauczyciele życia duchowego.
W odpowiedzi na prośbę pierwszych karmelitów łaciński patriarcha Jerozolimy, św. Albert, około roku 1209 spisał dla nich krótką Regułę, która do dziś określa karmelitański ideał:
- żyć za przykładem Maryi i proroka Eliasza, przeżywając w ciągłej modlitwie głęboką komunię z Bogiem;
- naśladować Jezusa Chrystusa, w posłuszeństwie, czystości, i w rezygnacji z dóbr doczesnych;
- medytować Słowo Boże w ciszy i samotności;
- miłować się jak bracia, poprawiając wzajemnie swe błędy;
- celebrować codziennie we wspólnocie Eucharystię i Liturgię godzin;
- zaangażować się w walkę duchową, praktykując cnotę i poświęcając się pracy.
Zakon karmelitański w Polsce
W kilka lat po śmierci św. Teresy reforma rozszerzyła się poza granice Hiszpanii. Do Polski Karmelici Bosi przybyli z Włoch w 1605 roku, a Karmelitanki Bose w 1612 roku, z Belgii. Pierwszy klasztor powstał w Krakowie przy kościele św. Marcina. W XVII wieku powstało na ziemiach polskich siedem klasztorów, a wieku następnym jeden. Wskutek rozbiorów zostały zniesione, pozostał tylko klasztor w Krakowie na Wesołej. Także podczas drugiej wojny światowej wygnanki z innych fundacji musiały się tam schronić. Po wojnie liczba wspólnot stopniowo wzrastała. Dziś jest ponad trzydzieści klasztorów w Polsce i dziewięć fundacji poza jej granicami.
Przeczytaj więcej
„W samotni Karmelu zrozumiałam, że moim powołaniem jest sprawiać, by miłowano Króla Niebios, poddawać pod Jego władanie królestwo serc.(…) Przyszłam tu ratować dusze i modlić się za kapłanów.”
- Św. Teresa od Dzieciątka Jezus